Akademski grafik in oblikovalec
Datum rojstva: 10. 9. 1971
Naslov: Prisojna 3, 1000 Ljubljana, SLOVENIJA
Mobitel: 041 558 012
e-mail: dime.temkov@gmail.com
Biografski podatki
Dime Temkov je rojen 1971 leta v Skopju. Leta 1990 je končal Srednjo umetniško šolo — oddelek grafika, nato pa je študiral grafiko na Fakulteti likovnih umetnosti v Skopju pri prof. Dimčetu Nikolovemu, kjer je diplomiral maja leta 1995. Septembra istega leta se je vpisal na podiplomski študij grafike na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri prof. Lojzetu Logarju. Živi in dela v Ljubljani.
Umetniško, organizacijsko, društveno in humanitarno delovanje
Leta 1995 je Dime Temkov zastavil delovanje mednarodnega koncepta Festival ljubezni in umetnosti. V letih 1997-1998 je bil umetniški vodja v Domu kulture Kočo Racin v Skopju v katerem je odprl Malo mestno galerijo. Od leta 2002 je predsednik društva FLU — Festival Ljubezni in Umetnosti. Deluje na več področjih; umetniškem, organizacijskem, društvenem in humanitarnem. Leta 2005 je na pobudo vodstva Varstveno delovnega centra Postojna vodil likovne delavnice za njihove varovance, tečaje risanja in slikanja, kot mentor pa se je udeleževal kolonij po vsej državi. Leta 2006 se je udeležil dobrodelne likovne kolonije v Hotelu Jama v Postojni. Tri leta je vodil Malo šolo klasične grafike za študente umetniških fakultet. Prav tako je vrsto let sodeloval z društvom starostnikov za samopomoč Modre siničke, za kar je prijel tudi Unicefovo zahvalo. Kot ustanovitelj in vodja dejavnosti v Hiši kulture v Pivki je le- to vodil med leti 1998-2011 ter sodeloval tudi z vrtcem in šolo. Organiziral je 20 mednarodnih likovnih kolonij.
Oblikuje in izvaja celostne grafične podobe za različne galerije, založbe, koncerte, proslave, pohode … Organizira in izvaja prodajne razstave humanitarnega značaja. Od leta 2011 je član Rotary kluba Logatec. Od leta 2012-2014 je ustanovil in vodil kulturno središče Prostor v Ljubljani. Leta 2014 je ustanovil in vodi Makedonski mikro kulturni center Galerija MKD v Ljubljani. Leta 2016 je ustanovil zavod Transfiguracija.
Ustvarjalna pot
Dime je v svojem ustvarjanju posvetil največ pozornosti raziskovanju grafičnih sistemov v njihovih posebnih relacijah z različnimi vrstami vizualnih umetnosti.
Sistem predstavlja enotnost različnosti množice elementov, ki so združeni v celoto. V umetniški dejavnosti Dimeta Temkova predstavlja sistem skupek različnih zanimanj, povezanih ne samo z vizualnim ustvarjanjem, ampak tudi z viri likovne kontemplacije. Iz njegovih razstav je razvidno njegovo konsekventno delo na sistematizaciji pogledov na umetnost, kot tudi na raziskovanju umetniških žanrov in tehnik.
Grafike, ki jih je predstavil za diplomsko nalogo, izredno velikega formata, imajo pomenljiv naslov Bakhanalije. Grki so s prevzemom kulta o Dionizu (Bakhos) prevzeli tudi bakhantske ceremonije, orgije, ki so prastarega versko-magičnega porekla, s pomočjo katerih je primitivni Človek, seveda skupaj s plesom, maskami in malikovanjem mesenosti, hotel pridobiti božansko moč. Kult Dioniza kot boga vina, narodni običaji za časa trgatve ter že omenjene bakhantske ceremonije, so dali temelje razvoju grške drame. Zaradi zanimivosti lika, so ga umetniki že od vekomaj upodabljali na različne načine, zlasti kot golega boga obkroženega s številnimi udeleženci bakhanalij ali pa kot boga z raznimi atributi (grozd, bršljan, lovor, vrč…). Tak je upodobljen tudi na Dimetovih grafikah. Dela so narejena v tehniki sitotiska, kjer je figurativnost tisti ključni element, ki je značilen za njegovo prvo obdobje.
Celotno obdobje podiplomskega študija zaznamujejo številne razstave in umetniške akcije, med katerimi najbolj izstopajo multimedijski projekti posvečeni spomladanskim karnevalskim prireditvam na jugu Makedonije. V ustvarjanje tega obdobja ga vodijo predvsem razmišljanja o poganskih praznikih, o pustnih maskah in o nebesnih pojavih, katerih sonce ima osrednji pomen. S pomočjo že omenjene motivike in simbolike počasi preide iz črno-belega razmišljanja v barvno spoznavanje simbolov. Sonce, kot vir svetlobe mu pomeni spomin na Makedonijo, spomin na simboliko dneva in življenja ter vir vsega, kar nas obdaja. Skratka, je vir življenja. V tesni povezavi s simboliko sonca je tudi bajeslovni ptič feniks, ki so ga v starem Egiptu imeli za pojavno obliko sončnega boga. Po legendi se sam sežge in nato pomlajen vzleti iz pepela. Ta legenda se je nadaljevala s širjenjem krščanstva kot simbol neumrljivosti, Kristusove smrti in vstajenja. Vse to je vodilo, ki ga opazimo v Dimetovem obravnavanju sonca kot simbola ali naravnega pojava.
O avtorju in grafikah razstavljenih v Modrijanovem mlinu v Postojni je kritik Milan Zinaič zapisal: ”Gre za to, da je Dime Temkov v svoji rudimentarni ustvarjalni malhi v Ljubljano prinesel neki določeni likovni izraz, v razstavljenih delih pa je že mogoče zaslutiti drugega, torej povsem novega. Figurativnim likovnim asociaciam, s katerimi je bila prežeta njegova skopska faza, so se sedaj pridružili odtisi abstraktnega likovnega govora, katerih ekspresivna sublimacija je univerzalne provenience. Še zanimivejše je to, da se je ta obrat izvršil v komaj slabem letu dni študija v novem okolju. Zdi se, da je ta mladi umetnik, prav v sedanji poetiki našel svojo novo identiteto. S tem, ko se je odrekel ikoniki, prepolni tradicionalne simbolike njegove slikovite domovine, pa Dime Temkov vendar ni zavrgel svojega osebnega rokopisa in zanj značilnega oblikovnega izraza. Gre preprosto za to, da je njegova osnovna likovna misel sedaj bistveno nadgrajena, njen nadaljnji razvoj pa bi moral nujno najti pot pomiritve njegovih domišljijskih korenin s študijsko izkušnjo — na sredi katere smo ga pravzaprav spoznali.”
Zanimivo je dejstvo, da je Dime s svojim pristopom in delom, tako v rodni Makedoniji kot v Sloveniji, Rusiji, Nemčiji, Ukrajini, na Švedskem— povsod, kjer je živel in delal, pritegnil veliko pozornost okolice. O samostojni razstavi grafik in slik v Lipecku (centralna Rusija) so pisali trije osrednji dnevniki Lipecka; eden od njih, Lipeckaja gazeta, je med drugim objavila: ”Otvoritev bo v kleti razstavnega salona Zveze umetnikov. Zakaj prav tam, zakaj prav ta nekonvencionalen prostor — klet? Odgovor je preprost in logičen. Avtor, ki se pojavlja kot aktiven predstavnik avantgardnih tendenc postmodernističnega obdobja, je ustvaril originalno koncepcijo ekspozicij, v sozvočju z neobičajnim prostorom … V prostoru, iz pogojne kombinacije prostorov kvadratov izhaja instalacija ene same slike, ki jo sestavlja množica elementov, ki povzročajo analogijo z vesoljsko ladjo. Dela igrajo vlogo zvezd, publika pa vlogo vesoljcev. V vsakem primeru bodo obiskovalci videli povsem novo formo, pri kateri praktično ne obstaja delitev po zvrsteh in žanrih umetnosti …
Razstava Dimeta Temkova je platforma za bodoče projekte z udeležbo mladega umetnika, ki načrtuje, da bo organiziral in realiziral pri nas mednarodni festival na temo Ljubezen in umetnost …”
O grafikah in slikah, ki so bile predstavljene na razstavi v Sinagogi v Lendavi ter v Hiši kulture v Pivki, je spregovorila Polona Škodič: ”Dela so torej nastajala drugo za drugim, kot logično nadaljevanje in nadgrajevanje. S postopki plastenja različnih barvnih odtisov (vse do zadnjega lista), so se poleg samega likovnega jezika spontano razvijala tudi sporočila. /…/ Slike izžarevajo umetnikov neprikrit naboj, njihova izpovedna moč ima svojo lastno logiko in s tem estetsko funkcijo. V navidezni abstraktni kaotičnosti mnogoterih barvnih plasti, eksplozivnosti potez in ne nekontroliranega polzenja barve, se iz globine proti površini razkriva umetnikov duhovni proces, ki se pomenljivo spreminja v materijo.”
O slikah: “Slikarstvo je neprekinjen proces izražanja, doživljanja in iskanja lepega, s katerim se avtor, na njemu odgovarjajoči način, predstavlja z željo da bodo dela izraz njegove ustvarjalne osebnosti ter sodobnih gibanj v umetnosti.
Naša nova razstava (izbor večjih in manjših del) se skladno z današnjim trendom spogleduje z neoromantiko, ki dopušča svobodno izražanje čustev in notranjega sveta ustvarjalca brez omejujočih pogledov, ki bi realne ali socialne danosti postavljali kot obvezno upoštevajoč kodeks. Gre za svobodno slikarstvo, kot znak notranjega liberalizma in širokega pogleda, ki ju avtor deli z občinstvom kot enkraten svet ljudskih emocij.
Slike nastopajo kot povzetek različnih sodobnih umetniških smeri, vendar ne kot dogmatski izraz nekega določenega sloga, ki bi avtorjevo zamisel in delo podredil svoji ideji, temveč kot ekspresijo njegove lastne zavesti ter obvladovanja slikarskih veščin.
Slike so nabite z doživljaji in so dopadljive kot so vsa pomembna dela v slikarstvu. Risba, kot posnetek neke videne realnosti, v teh delih ni pomembna. Barve so tiste, ki imajo moč in ustvarjajo razsežnost likovnega dela. Polna koloristika, močna ekspresija, bogatstvo tonov in drznih kontrastov uvrščajo razstavljena dela med visok profil sodobnih umetniških pristopov, napolnjenih s humanizmom in naravnostjo likovnega ambienta.”
POMEMBNEJŠE SAMOSTOJNE RAZSTAVE, UMETNIŠKE AKCIJE, KOLONIJE IN DIZAJNERSKI PROJEKTI:
- Razstava monotipij ”TEME” , 1989, Galerija Ko-Ra, Skopje
- Razstava risb v Goteborgu, 1990, Švedska
- Razstava grafik v Gigondasu, 1992, Francija
- Razstava grafik in slik, 1995, Galerija ”Kula”, Skopje
- Razstava grafik in slik ”LJUDJE IN LJUBEZEN”, 1995, Mestna galerija, Bitola
- Razstava grafik ”Bakanalije”, 1995, Mladinski kulturni center, Kavadarci
- Sistem-Design-Foto ”DESIGN ZA ANO PUPEDAN ” , december 1995, Klub K4, Ljubljana
- Predstavitev grafičnih tehnik z Mitjo Stanekom, december 1995, Galerija “Dvorni trg”, Ljubljana
- Sistem-Simbol-Grafika ”GRAFIČNA IDENTIFIKACIJA”, junij 1996, Galerija “Modrijanov mlin”, Postojna
- Razstava del asistentov in študentov podiplomskega študija na ALU Ljubljana ”NOVA AKADEMIJA – OBLIKE V GIBANJU”, september 1996, Kulturno-informativni center, Razstavni salon 1, Skopje
- Sistem-Simbol-Grafika-Instalacija ”RAZSTAVA V MLINU PRI JOŽETU KLANŠČKU”, november 1996, Mlin “Ustje 81”, Ajdovščina
- Makedonska narodna restavracija ”KRONA”, december 1996, Hotel “Lipa”, Ljubljana
- Sistem-Simbol-Skulptura ”MASKE ZA KARNEVAL”, marec 1997, karneval “Trimeri”, Strumica
- Instalacija-Performance ”40”, marec 1997, Mladinski kulturen center, Štip
- Multimedijski projekt ”POMLADANSKI PRAZNIKI”, maj 1997, Dom kulture, Valandovo
- Razstava risb ”LEP DAN”, november 1997, Banka AB “Lipeck-Kredit”, Lipeck (Rusija)
- Razstava grafik in slik ”NOVI KOLEKTIVIZEM KVADRATOV – SIMBOL KOZMOSA IN ORBITE”, november 1997, Dom umetnikov – Razstavni salon, Lipeck (Rusija)
- Umetniška instalacija ”MISTIČEN TRENUTEK – MPROJEKT”, december 1997 – januar 1998, Berlin (ZRN)
- Razstava kipov in grafik Bojana Mavsarja in Dimeta Temkova ”DOKUMENT-MOMENT”, junij 1998, Mala mestna galerija – Dom kulture “Kočo Racin” – Skopje
- Razstava grafične in fotografske mape, november 1998, Mala mestna galerija, Skopje
- Razstava slik in kipov ”ZASVOJENI Z LJUBEZNIJO“ z Lučko Koščak, april 1999, Hiša kulture v Pivki, Pivka
- Razstava slik in kipov ”ZASVOJENI Z LJUBEZNIJO“ z Lučko Koščak, maj 1999, Gallery Ruine, Ženeva
- Likovni podvig: razstava dveh grafičnih listov na Aljaževem stolpu na Triglavu, september 1999
- Mala retrospektivna razstava grafik, marec 2000, KUD France Prešeren, Ljubljana
- Mednarodni festival Master class, junij 2000, St.Petersburg
- Razstava grafik, slik in keramike z Todorjem Vasevim nastalih na mladinski likovni koloniji Lindart na gradu Lendava, kjer je bil Temkov mentor grafike, julij 2001, hiša pri Vojku Balantiču, Lendava
- Razstava grafik in slik, december 2001, Sinagoga, Lendava
- Razstava slik in grafik, marec 2002, Hiša kulture v Pivki, Pivka
- Organizator 9. ART-Z/ FLU ali 4. pivške Vrh korena ali 1. kraško-panonske mednarodne likovne kolonije, 21. – 30. junij, Vrh korena pri Pivki, 30. junij – 7. julij 2002, jezero Petišovci pri Lendavi
- Organizator in mentor Kratke šole klasične grafike za študente Visoke šole za risanje in slikanje, 11. – 15. junij 2003, Pivka
- Organizator 11. ART-Z/ FLU ali 5. pivške mednarodne likovne kolonije na Vrhu Korena pri Pivki, 21. junij – 1. julij 2003, Pivka
- Tisk grafične mape Klavdiju Tutta, februar. Klavdij Tutta – Razstava slik – predstavitev grafične mape, marec 2004, Hiša kulture v Pivki
- Organizator in mentor Kratke šole klasične grafike za študente Visoke šole za risanje in slikanje, 23. – 28. junij 2004, Pivka
- Mentor in organizator delavnice umetniškega risanja na poletnem taboru za Zoisove štipendiste, 20. avgust – 28. september 2003, Mariborsko Pohorje
- Organizator in mentor Kratke šole klasične grafike za študente Visoke šole za risanje in slikanje, 29. junij – 3. julij 2005, Pivka
- Organizator FLU grafične kolonije, 23. – 25. junij 2006, Pivka
- Oblikovanje, tisk in predstavitev treh tematskih grafičnih map ”Pivka, Morje, in Vtisi” Marka Butine, februar 2007, Hiša kulture v Pivki
- Organizator in mentor delavnic za skupine otrok iz vrtca Pivka, marec 2007, Pivka
- Oblikovanje in izvedba grafične podobe Velikega Krpanovega pohoda in Pohoda na Kršičevec, maj 2007, Pivka
- Oblikovanje in izvedba grafične podobe velikega koncerta ob praznovanju 15-letnice Ane Pupedan, izdaja grafične mape ob tej priložnosti, november 2007, Pivka
- Sodelovanje na razstavi članov društva FLU ”Odprti atelje”, december 2007, galerija Studio 8, Ljubljana
- Oblikovanje in tisk knjige ”Etika za otroke” v založbi društva FLU, december 2007, Pivka
- Oblikovanje in tisk celostne grafične podobe Slavnostnega koncerta ob 10-letnici delovanja kvinteta Ventus, priprava in postavitev priložnostne razstave, januar 2008, Dvorec Zemono pri Vipavi
- Sodelovanje na slikarski FLU koloniji, februar 2008, Rim pri Adlešičih
- Organizator druge FLU grafične kolonije, september 2008, Pivka
- Oblikovanje in tisk kataloga ter zgoščenke ob uradni počastitvi 100. obletnice rojstva Vena Pilona v Pilonovi galeriji v Ajdovščini, oktober 2009
- Organizacija in sodelovanje na silvestrski razstavi ob 10. obletnici delovanja Hiše kulture, predstavitev del iz arhiva društva FLU, december 2009
- Oblikovanje in izvedba celostne podobe za razstavo ”Slovo od mladosti” Vasje Urliha, februar 2009
- Organizator in mentor Grafične delavnice za učence 1. razredov OŠ Pivka, junij 2009, Hiša kulture v Pivki
- Udeležba na mednarodnem grafičnem tekmovanju ”Musée Hamaguchi Yozo : Yamasa Collection”, september 2009, Tokio, Japonska
- Organizator tretje FLU grafične kolonije, 16. – 18. oktober 2009, Hiša kulture v Pivki
- Oblikovanje in tisk celostne grafične podobe za vsakomesečne razstave v galeriji kavarne Kresnička, od decembra 2009
- Organizator četrte FLU grafične kolonije, junij 2010, Hiša kulture v Pivki
- Organizator pete FLU grafične kolonije, julij 2011, Hiša kulture v Pivki
- Udeležba na mednarodni likovni koloniji Marasi, avgust 2011, Marasi Hrvaška
- Razstava del mednarodne likovne kolonije Marasi, avgust 2011, Bazilika St. Marije od mora, Vrsar
- Udeležba na mednarodni likovni koloniji Odessa, september 2011, Odessa, Ukrajina
- Razstava slik, november 2011, JK group, Ljubljana
- Razstava slik, december 2011, MMG Vrhnika
- Razstava slik, marec 2012, Kresnička, Ljubljana
- Otvoritvena razstava hišnih umetnikov PAOLA-DIME-ACO-LADO, april 2012, Galerija Prostor, Ljubljana
- Udeležba na razstavi “Art of Kavadarci”, maj 2012, Galerija Prostor, Ljubljana
- Udeležba na razstavi “Art of Kavadarci”, maj 2012, Veleposlaništvo Republike Makedonije, Paris, Francija
- Udeležba na mednarodni likovni koloniji in razstavi Kavadarci, avgust 2012, Kavadarci, Makedonija
- Razstava “PikovaDamaHerz”, januar 2013, Mala črna galerija-Incignito Design, Ljubljana
- Udeležba na likovni koloniji in razstavi Puntarski Dnevi, julij 2013, Tolmin
- Udeležba na likovni koloniji Kampel, september 2013, Kampel
- Razstava del likovne kolonije Kampel, oktober 2013, Hotel Celica, Ljubljana
- Razstava grafik in slik, december 2013, Galerija Prostor, Ljubljana
- Organizator 7.tradicionalne mednarodne kolonije MKD, julij 2014, Galerija Prostor, Ljubljana
- Razstava slik in kipov “Dime&Lučka-JAZZ”, junij 2015, Galerija MKD, Ljubljana
- Razstava slik in kipov “Dime&Lučka-JAZZ-ČALGII”, junij 2015, Furna, Maribor
- Udeležba na likovni koloniji Mihajlovo, avgust 2015, Kavadarci
- Organizator 8.tradicionalne mednarodne kolonije MKD, julij 2015, Galerija MKD, Ljubljana
- Udeležba na likovni koloniji Kavadarci, avgust 2016, Kavadarci
- Organizator prvega mednarodnega simpozija Umetniki v Rotary, april 2017, Plemljeva vila, Bled
- Organizator dobrodelne dražbe slik, junij 2017, Grand hotel Union, Ljubljana